Duitse burgemeester maken werk van hun buurmanschap

Duitse burgemeesters hebben vol de aanval geopend op hun deelstaatparlementen en het landelijk parlement in Berlijn. Reden van hun gramschap is de voorgestelde invoer van tol op alle wegen. Per 1 januari 2016 moeten alle auto's die gebruik maken van de landelijke snelwegen en de meeste provinciale wegen in Duitsland gebruik maken van een tolvignet. Dit is in elk geval het plan van de landelijke overheid. Bij monde van Minister van Verkeer Alexander Dobrindt is dit plan voorgesteld.

Sommige burgemeester zien de bui al hangen. Veel van het verkeer naar hun steden komt uit het buitenland. Drie burgemeesters uit gemeenten tegen de Nederlandse grens hebben al geprotesteerd. In hun gemeenten draaien de horeca en vooral de restaurants op Nederlandse gasten. Driekwart van hun klanten komt uit Nederland. De gemeenten Bruggen Niederkruchten en Nettetal liggen over de grens bij Venlo in Limburg. Er is veel meer verkeer tussen Nederland en Duitsland. Ook voor brandstoffen en boodschappen komen veel Nederlanders graag aan de andere kant van de grens.

Juist door de economische banden tussen Nederland en Duitsland hopen de burgemeesters dat er niet alleen vanuit de politiek aan de bel wordt getrokken. Zij hopen bedrijven en vakbonden ook achter de protesten te krijgen. Een groot aantal bedrijven heeft ook al te maken met de LKW-Maut. Deze tol voor vrachtwagens bestaat al enige jaren. Nu zou daar dus de PKW-Maut bij moeten komen. Deze wordt overigens voor Duitsers wel gecompenseerd. Dat gebeurt via de wegenbelasting.

Een belangrijk argument tegen de invoering van de PKW-Maut is het on-Europese karakter volgens tegenstanders. Door de compensatie die Duitsers krijgen wordt de Maut feitelijk opgebracht door buitenlandse automobilisten. Volgens sommigen is dat ook de reden dat men de Maut heeft ingevoerd. Men wil dat buitenlanders mee gaan betalen aan het onderhoud van de Duitse wegen. De Duitse regering denkt deze nieuwe regel door te kunnen voeren zonder bemoeienis vanuit Brussel. Of dit werkelijk zo is moet nog blijken. De regel is nog niet door de Bondsdag geweest en of dat gaat gebeuren is ook afwachten. Het verzet groeit zowel in Duitsland als in zijn buurlanden. Daarmee is deze regel die bedacht is in de Beierse CSU nog lang niet staand recht.

Wegenbelastingberekening